Kars İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Osman Urlunç’un, “Teknolojinin Çocuklar Üzerindeki Etkisi” yazısı:
Günümüzde yaşayan çocukların çoğu zamanlarını telefon,internet,bilgisayar ve televizyon başında geçiriyor.Çocukların teknolojiye olan ilgileri dendiğinde aklımıza bilgisayar, tablet,internet, telefon ve televizyon gelmektedir. Teknolojinin olumlu yanları olduğu kadar olumsuz yanları da elbette vardır.
Genelde arkadaş çevresi az olan, aile içinde iletişim sorunu yaşayan, sosyal anlamda kendini ifade edemeyen, derslerine ilgisiz olup kendini başka yollarla kabul ettirme çabasında olan çocuklar teknolojik araçlarla çok fazla zaman geçirirler. Özellikle bilgisayar karşısında geçirilen uzun süreler gelişim çağındaki çocuklarda duruş ve oturuş pozisyonlarına bağlı olarak bir takım ,görme bozukluğu, dil becerilerinde gerileme,akademik başarıda düşme, epilepsi nöbetlerine varan sorunları ortaya çıkar. Aile içinde iletişim sorunları artarak devam eder, derslere ilgisizlik başarısızlık artar, dikkat ve öğrenme sorunları ortaya çıkar. Ayrıca sağlık yönünden de göz sağlığının bozulması,eklemlerde hareketsizlikten doğan, boyun,bel kas yapısını bozulması sonuçları görülür.
TELEVİZYONUN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
Televizyonda şiddet görüntülerini izleyen çocukların, bunları hayatın çok normal ve kabul edilebilir bir parçası olarak algıladıkları görülmüştür. Birçok araştırma, şiddet mesajları ile dolu filmlerin çocuklarda korku davranışında artışa neden olduğunu göstermiştir. Ayrıca saldırganlık ve şiddete karşı duyarsızlaşma gibi olumsuz etkileri de bilinmektedir. Ancak bunun yanında eğitici değeri olan film,belgesel ve programların izlenmesine imkan verilmesi faydalı olur. Yine yapılan araştırmalar aşırı teknoloji bağımlılığının obeziteyi körüklediğini, hastalıklara zemin hazırladığını ortaya koymuştur.
1. Akşamları eve gelir gelmez ,çocuklar ders çalışırken televizyon açmayalım.
2. Evin birçok yerine televizyon kurmayalım.
3. Çocuklarımızı hareketsiz olarak uzun bir süre televizyon karşısında yalnız bırakmayalım.
İNTERNET,TELEFON VE BİLGİSAYARIN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
Çağımızın en güçlü kitle iletişim kaynakları biri olan telefon ve bilgisayarlar yaşamımıza giren internet, bugün bilgilenme, işlem yürütme, haberleşme, eğitim ve eğlence fonksiyonlarıyla hayatımızın ayrılmaz bir parçası olmuştur.İnternetin, öğrencilerin eğitiminde büyük yararları olduğu bir gerçektir. Özellikle ödev yaparken, yeni bir konunun araştırmasını yaparken büyük kolaylıklar getirmektedir. İnternet sayesinde çocuklar, elektronik posta ve sohbet odaları aracılığıyla yeni dostluklar kurmakta, WEB sitelerinde gezinerek yeni bilgiler edinebilmekte, okul projelerine yeni materyaller bulabilmektedir.
Çocuklar ve gençler bu araçlar vasıtasıyla olumsuz bilgiler de edinebilir, şiddet içerikli davranışları izleyebilir, alkol,sigara ve kumar alışkanlıkları kazanabilirler. Yararı ve çekiciliği bu kadar açık olan internet, aynı zamanda çocuk yönünden bir takım olumsuzlukları, hatta tehlikeleri de beraberinde getirmektedir. Sosyal olarak ,karşılıklı iletişim imkanı olduğu için, bu sanal dünyadaki ilişkilerle, gerçek kimlikler ortaya konulmadığından, sohbet odalarında dolaşmanın tehlikesi, ilerleyen yıllarda kendini göstermektedir. İnternetin çekiciliğine kapılıp, zamanın çoğunu bilgisayar önünde geçiren oyun siteleri ve yeni arkadaşlıklar ,çocuklarda bir süre sonra “internet bağımlılığı” oluşmaktadır.
İnternet Bağımlılığının Belirtileri.
1- Bilgisayar ve telefon başında giderek daha çok zaman harcar
2- İçe kapanma olur, çevresiyle göz temasının kesilir.
3- Sosyal ,toplumsal yaşamdan kopar, yaşıtları ile sorun yaşar.
4- Aile içi iletişim sorunları artar.
5- Hareketsizlik sonucu sağlık ve bedensel sorunlar ortaya çıkar.
6- Ders ve akademik başarısında azalma olur.
SONUÇ OLARAK NELER YAPMALIYIZ?
Hayattaki en değerli varlığımız çocuklarımızı tamamen teknolojiden uzak tutmak yerine kurallar çerçevesinde kontrol altında ,kullanmalarını takip etmek doğru olacaktır. Ebeveynler bu teknolojik devrim karşısında güç mücadelesine girmeden, kararlı ve tutarlı davranmaları gerekir. Her zaman kontrol ebeveynde olmak şartıyla ,teknolojinin kullanım süresi konusunda sınır çizilmeli,güvenilir siteler tavsiye edilmeli ve mutlaka uyulmalıdır. Ayrıca çocukların istekleri doğrultusunda ailece değişik mekanlarda ,güzel vakit geçirme programları ve keyif alacakları aktiviteler sunmak gerekir.
Unutmayalım ki, dünyadaki yaşama sevincimiz, mutluluk kaynağımız olan çocuklarımızı yarınlara, ruhen ,bedenen, fikren ve sağlıklı hazırlamak hepimizin insanlık görevidir.