Kars’ta 112’ye Yapılan İhbarların Yüzde Kaçı Asılsız Çıkıyor!

Kars’ta 112’ye Yapılan İhbarların Yüzde Kaçı Asılsız Çıkıyor!

2023 yılın ilk gününden 10 Ekim 2023 tarihine kadar kısa adı (GAMER) olan Kars 112 Acil Çağrı Merkezine gelen ihbar sayısının yüzde 80’47’si vakaya dönüşmüyor.

Tacettin DURMUŞ

Kısacası çağrı merkezine gelen ihbarların yüzde 80.47’si asılsız çıktığı gibi vakaya dönüşerek değerlendirilen ihbar sayısı ise sadece yüzde 19.53 olarak ölçüldü.

Kars 112 Acil Çağrı Merkezinden edinilen istatistik raporuna göre; 2023 yılının ilk 10 ay 10 günlük süresi içerisinde gelen toplam çağrı sayısı 286 bin 461 oldu. Bu çağrılardan vakaya dönüşen çağrı sayısının 55 bin 935, vakaya dönüşmeyen çağrı sayısının ise 230 bin 526 olduğu bildirildi. Yani vakaya dönüşen çağrı oranı yüzde 19,53, vakaya dönüşmeyen çağrı oranı ise yüzde 80.47 olarak ölçüldü.

Öte yandan GAMER’in Kars’ta hizmet vermeye başladığı 3 Şubat 2021 tarihinden günümüze kadar gelen çağrı sayısı 1 Milyon14 bin 484 oldu. Bu çağrılardan vakaya dönüşen çağrı sayısı 183 bin 708 vakaya dönüşmeyen çağrı adet adedi ise 830 bin 776 oldu. Yani yaklaşık 2,5 yılda vakaya dönüşen çağrı oranı yüzde 18.11 vakaya dönüşmeyen çağrı oranı ise yüzde 81. 89 olarak ölçüldü.

Bu rakamlara göre Kars’ta her 5 çağrıdan 4’ünün asılsız çıkıyor; yani vaka olarak değerlendirilmiyor. Böylece toplumun her türden olası durumlarda Polis, Jandarma, Sağlık, İtfaiye, Orman ve AFAD gibi toplum sağlığının ve kamu düzeninin sağlanması için hemen müdahale ya da reaksiyon gerektiren, beklenmeyen ciddi olay ya da durumlarda son derece önemli kurumlara ulaşılması; birçok kendini bilmezler tarafından engelleniyor anlamına geliyor. Kars’ta da 3 Şubat 2023 tarihinden bu zamana kadar tüm acil çağrılar tek bir merkezde (112) aranarak toplanıyor. Ardından da ivedi olarak ilgili birimler harekete geçerek kamu düzenini sağlıyor, canları kurtartıyor ve olası felaketleri de daha başlamadan önlüyor.

ACİL DURUM NEDİR!

• Kazalar,
• Kalp Krizi,
• Boğulma - Nefes Alamama,
• Şiddetli kanama geçiren ve kanaması durdurulamayan birini gördüğünüzde,
• Zehirlenme,
• Alerji,
• Yangın,
• Deprem, Sel ve Göçük gibi afet hallerinde,
• Hırsızlık ya da başkasının malına zarar vermeye çalışan birini gördüğünüzde,
• Bomba, patlayıcı madde ya da şüpheli bir paketi fark ettiğinizde,
• Size ve ya çevrenizdeki birine karşı şiddet uygulamaya kalkışıldığında,
• Korumaya muhtaç, her türlü istismara maruz kalan çocukları gördüğünüzde,
• İntihara teşebbüs eden,
• Bilincini kaybetmiş halde yerde yatan birini gördüğünüzde,

NEDEN 112

Türkiye’de ‘’Tek Acil Çağrı Numarası’’ oluşturma faaliyetleri; 2003 yılında, Hollanda Devleti ile Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığının ortak olarak gerçekleştirdiği bir projeyle bazı girişimlerde bulunulmuştur. İlk olarak 2009 yılından itibaren Antalya ve Isparta illerinde bir pilot uygulama başlatılmış, daha sonra 23 ilde 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlükleri kurulmuştur. Bu müdürlükler daha da yaygınlaştırılarak ülkemizde 81 ilde aktif hale gelmiştir..
 Birden fazla numara yerine vatandaşın tüm numaralara tek bir numaradan kolay bir şekilde ulaşması,
 Vakit kaybı yaşanmaması için birden fazla kurumun ortak bir şekilde müdahale etmesi,
 Gereksiz yapılan çağrıların önlenmesi ve çağrı karşılayıcıların gereksiz çağrıları elemesi,
 112 Acil Çağrı Merkezinin sistemi ile arayan vatandaşın adresinin kolayca belirlenmesi gibi birçok kazanımlar elde edilmiştir.

SİSTEMİN GETİRDİKLERİ

 Kurumlar arası koordinasyon ve iletişim hızı artmıştır.
 Gereksiz çağrıların kurumlara aktarılmadan elenmesi, kurumların sadece asıl görevleriyle ilgilenmelerini sağlamıştır.
 Tüm kurumların bir arada hizmet vermesi sonucu bina ve personel giderlerinden tasarruf edilmiştir.
 Çağrılar eğitimli personel tarafından karşılanarak yönetilmektedir.
 Yabancı dilde çağrılar (telekonferans yoluyla) karşılanmaktadır. (Almanca, Arapça, İngilizce, Rusça)
 Olay yerine ulaşan ekiplerin ihtiyaç duyduğu araç-gereç ve taşıt desteği ilgili kuruluşlardan valilik koordinesinde sağlanmaktadır. (iş makinesi, helikopter vb.)
 Arayanın konumu yaklaşık olarak tespit edilebilmektedir.

112’Yİ ARAMANIZ DURUMDA
1. Sakin olunuz!
2. Çağrınızı cevaplayan kişiye, acil yardım gerektiren olayı ve olay yerini bildirerek, ilgili birime aktarılmayı bekleyiniz,
3. Zaman kaybı yaşanmaması için soruları kısa ve net olarak yanıtlayınız, durumun ağırlaşması ihtimali varsa mutlaka görevlilere bildiriniz,
4. Görevlilerin sizi geri arama ihtimaline karşılık telefonunuzu açık tutunuz, size ulaşılabilecek ikinci bir telefon varsa, numarayı bildiriniz.

karsta-112ye-yapilan-ihbarlarin-yuzde-kaci-asilsiz-cikiyor-1.jpg

karsta-112ye-yapilan-ihbarlarin-yuzde-kaci-asilsiz-cikiyor-3.jpg

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Kars Haber